PENGARUH CSR TERHADAP NILAI PERUSAHAAN DENGAN MODERASI PROFITABILITAS

Fellycia Fellycia, Lodovicus Lasdi

Abstract


Complex company activities often cause environmental damage. One form of corporate responsibility efforts in suppressing or preventing such damage is to carry out Corporate Social Responsibility (CSR). CSR disclosure has become a must for every company that can provide tangible evidence of the company's participation in people's lives. This study was conducted to determine how the influence of CSR by using profitability as a moderator on firm value. Manufacturing companies that have been listed on the IDX with a period spanning 2016-2019 are taken as research objects. A total of 65 samples have been selected through purposive sampling method. Analysis related to the established hypothesis was carried out using multiple linear regression. This study resulted in a conclusion that there was a positive and significant effect of CSR on firm value, however, the use of profitability as a moderation could not give the effect of CSR to increase firm value.

Save to Mendeley


References


Bawafi, M. H., dan Prasetyo, A. (2015). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Reviu Akuntansi dan Keuangan, 5(1), 721-730.

Ghozali, I. (2016). Aplikasi Analisis Multivariete dengan Program IBM SPSS 23 (edisi ke-8). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hartanti, N. S. (2016). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Manufaktur yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderasi. (Skripsi Program Studi Akuntansi Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya, Surabaya, Indonesia). Didapat dari http://repository.wima.ac.id/8499/.

Nuryana, I., dan Bhebhe, E. (2019). Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Accounting and Financial Review, 2 , 142-146.

Oktariko, B., dan Amanah, L. (2018). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmu dan Riset Akuntansi, 7(9), 1-16.

Putra, A. A., Kristanti, F. T., dan Yudowati, S. P. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating (Studi Empiris pada Sektor Pertambangan yang Terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2012-2015). e-Proceeding of Management, 4(3), 2804-2810.

Sudana, I. M. (2011). Manajemen Keuangan Perusahaan Teori dan Praktik. Jakarta: Erlangga.

Suharto, C. Y. (2017). Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Pemoderasi. (Skripsi Program Studi Akuntansi Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya, Surabaya, Indonesia). Didapat dari http://repository.wima.ac.id/13761/.




DOI: https://doi.org/10.33508/jima.v10i1.3454