Message of Nationalism in the Music Video 'Wonderland Indonesia'

Teguh Dwi Putranto, Daniel Susilo

Abstract


Film is a communication medium that includes audio-visual types that are used to convey messages to a group of people watching. In addition to films, music videos which are also a medium of communication also convey messages in an audio visual work. One of the trending music videos during the celebration of the 76th Anniversary of the Republic of Indonesia (HUT RI) in 2021 is "Wonderland Indonesia". Through “Wonderland Indonesia” the landscape of Indonesia and the diversity of Indonesian culture is shown with epic cinematography. This study aims to determine how the message of nationalism in the music video "Wonderland Indonesia". The method used in this research is Charles Sanders Peirce's semiotics of the music video "Wonderland Indonesia" on Alffy Rev's YouTube Channel. The conclusion of this study is that the message of nationalism in the music video "Wonderland Indonesia" is so that the Indonesian people have a sense of devotion for Indonesia, have courage in defending Indonesia, self-determination so as not to be shaken, purity of heart, and have an unyielding spirit and a spirit that never goes out.

Film merupakan media komunikasi yang termasuk jenis audio visual yang dimanfaatkan untuk menyampaikan pesan kepada sekelompok orang yang menyaksikan. Selain film, music video yang juga merupakan media komunikasi turut menyampaikan pesan dalam sebuah karya audio visual. Salah satu music video yang sedang trending selama perayaan Hari Ulang Tahun Republik Indonesia (HUT RI) ke-76 pada tahun 2021 ini adalah “Wonderland Indonesia”. Melalui “Wonderland Indonesia” pemandangan Indonesia dan keragaman budaya Indonesia ditampilkan dengan sinematografi yang epik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pesan nasionalisme dalam music video “Wonderland Indonesia”. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah semiotika Charles Sanders Peirce terhadap music video “Wonderland Indonesia” pada YouTube Channel Alffy Rev. Kesimpulan dari penelitian ini adalah bahwa pesan nasionalisme dalam music video “Wonderland Indonesia” agar masyarakat Indonesia memiliki rasa bakti bagi Indonesia, memiliki keberanian dalam membela Indonesia, ketegaran diri agar tidak tergoyahkan, kesucian hati, serta memiliki semangat pantang menyerah dan semangat yang tidak pernah padam.


Save to Mendeley


Keywords


message; nasionalis; music video; Wonderland Indonesian

Full Text:

PDF

References


Al Fathan, R., & Aminudin, A. (2021). Strategi tim visual indozone.id dalam perancangan infografik di media sosial instagram. Jurnal Kajian Media, 5(1).

Ammonita, K. (2017). Pesan Nasionalisme Pada Iklan Layanan Masyarakat (Analisis Isi pada Iklan" Karya Indonesia Adalah Kita"). University of Muhammadiyah Malang.

Baños-González, M., Tiralaso, H., & Fernández, M. (2020). The broadcast of the music video on YouTube. Analysis of the viral capacity of the video clip. Revista Latina de Comunicación Social, 77, 117–141.

Bonauli. (2021). Viral Lagu Wonderland Indonesia, Bikin Bangga Anak Bangsa!

Creswell, J., & Poth, C. (2017). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. California: Sage publications.

Definitions.net. (2021). Music video.

Dictionary.com. (2021). Music video.

Dinkominfo.demakkab.go.id. (2021). Semangat Nasionalisme di Tengah Pandemi.

Dwiputra, K. (2021). Analisis resepsi khalayak terhadap pemberitaan Covid-19 di klikdokter.com. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(1). https://doi.org/https://doi.org/10.25139/jkp.v5i1.3290

Dwiwina, R., & Putri, K. (2021). The Use of the Auto Base Accounts on Twitter as A Media for Sharing Opinions. Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi, 13(1), 123–144.

Fadhlurrohman, M., & Purnomo, E. (2020). The role of online mass media as a tool for the 2019 political campaign in Indonesia. Jurnal Studi Komunikasi, 4(2), 311–325.

Fernando, D. (2018). Creating Critical Theory Using Cinema-Semiotics for the Music Video Art.

Florencya, V. (2021). Representasi Nilai Nasionalisme dalam Film Dangal. Universitas Pelita Harapan.

Hasanah, U. (2018). Nilai Nasionalisme Dalam Dialog Dan Adegan Pada Film “Jendral Soedirman.” Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

Hasio, C., & Chen, W. (2018). Interpreting Visual Semiotics With the Music Video Man in the Mirror in Art Education. Art Education, 71(3), 45–50.

Hawari, H. (2021). Wonderland Indonesia by Alffy Rev Trending Nomor 1 di YouTube.

Indraswati, D., & Sutisna, D. (2020). Implementasi Penanaman Nilai-Nilai Nasionalisme Di SDN Karanganyar Gunung 01, Candisari, Semarang, Jawa Tengah. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 6(2).

Irnando, K. (2021). Presentasi diri influencer dalam product endorsement di instagram. Jurnal Studi Komunikasi, 5(2), 509–532.

Kemenkopmk.go.id. (2021). 76 Tahun Kemerdekaan Republik Indonesia, Menko PMK: Masih Banyak Rakyat Indonesia Belum Merdeka Secara Substansi.

Kompas.com. (2021). Video Wonderland Indonesia Trending #1 YouTube, Novia Bachmid: We Did it!

Laksono, Y. (2021). Communication and ritual on jaranan pogogan: The semiotics of performing arts. Jurnal Studi Komunikasi, 5(2), 493–508.

Martinez, K. (2018). Think Outside the Music Video: A Fantasy Theme Analysis of Music Videos that Break the Genre Convention. Abilene Christian University.

Maulana, A., & Nugroho, C. (2018). Nasionalisme Dalam Narasi Cerita Film (Analisis Narasi Tzvetan Todorov Pada Film Habibie & Ainun). ProTVF, 2(1), 37–49.

Mitha. (2014). Internalisasi Nilai Nasionalisme Dalam Pembelajaran Pkn Pada Siswa Man 2 Model Banjarmasin. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 4(8).

Nandiastuti, S. (2021). Video Wonderland Indonesia Viral, Intip 5 Tempat Wisata di Bali yang Jadi Lokasi Syuting.

Nasucha, M., & Kertanegara, R. (2020). The audience’s response to gender relation campaign of ketchup brand on youtube. Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(1).

Octaviana, V., & Susilo, D. (2021). Impact of @RaikuBeauty instagram campaign content on brand image. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(3), 270–284. https://doi.org/10.25139/jkp.v5i3.3873

Peirce, C. (1977). Semiotics and significs, ed. Charles Hardwick. Bloomington IN: Indiana University Press.

Permatasari, D., & Roosinda, F. (2020). Model komunikasi persuasi dalam saluran youtube kisah tanah jawa (KTJ). Jurnal Kajian Media, 4(2).

Pranata, G. (2021). Mengenal Sang Hyang Antaboga, Naga dalam Mitologi Jawa dan Bali.

Prasetya, M. (2020). Self-presentation dan kesadaran privacy micro-influencer di instagram. Jurnal Studi Komunikasi (Indonesian Journal of Communications Studies), 4(1), 239–258. https://doi.org/10.25139/jsk.v4i1.2301

Prétet, L., Richard, G., & Peeters, G. (2021). Is There a" Language of Music-Video Clips"? A Qualitative and Quantitative Study. ArXiv Preprint ArXiv:2108.00970.

Pristianita, S., & Marta, R. (2021). Identification of Relationship Maintenance in Chinese Muslim Marriages in Film “Bidadari Mencari Sayap.” Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi, 13(1), 169–186.

Pusat Bahasa Kemdikbud. (2016). Kamus Besar Bahasa Indonesia ( KBBI ). Kementerian Pendidikan Dan Budaya.

Putra, D. (2018). Pesan Nasionalisme Melalui Karya Fotografi (Analisis Semiotik Pada Buku “Kilas Balik 2015”). University of Muhammadiyah Malang.

Putranto, T., Suyanto, B., Ariadi, S., & Santos, R. (2021). The discourse of men’s facial care products in Instagram from the Foucauldian perspective. Jurnal Studi Komunikasi, 5(1), 37–57.

Riihimäki, H.-M. (2021). The Bloomsbury Handbook of Popular Music Video Analysis. JSTOR.

Sary, M., Sutjipto, V., & Larasati, M. (2017). Prinsip-Prinsip Nasionalisme Dalam Film (Analisis Film Habibie Dan Ainun).

Septiani, D. (2020). A semiotics analysis on michael jackson’s song lyrics and music video. In ETD Unsyiah. Universitas Syiah Kuala.

Sobur, A. (2001). Analisis teks media: Suatu pengantar untuk analisis wacana, analisis semiotik dan analisis framing. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sobur, A. (2017). Semiotika komunikasi. Remaja Karya.

Suparlan, P. (2014). Bhinneka Tunggal Ika: Keanekaragaman Sukubangsa atau Kebudayaan? Antropologi Indonesia, 72.

Susilo, D., Putranto, T., & Navarro, C. (2021). MS Glow For Men: Digital Marketing Strategy on Men’s Facial Care Products. Sinergi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 11(1).

Susilo, D., & Sugihartati, R. (2020). Indonesian Nationalism Discourse on YouTube Video Produced by Young Chinese-Indonesians. Plaridel, Advance On.

Syahril, P. (2019). Pesan Nasionalisme Dalam Film 3 Srikandi,(Sebuah Studi Semiotika Dalam Film 3 Srikandi). Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Usahid.ac.id. (2021). Dirgahayu Kemerdekaan RI Ke 76 Indonesia Tangguh Indonesia Tumbuh.

van Leeuwen, T. (2021). The semiotics of movement and mobility. Multimodality & Society, 1(1), 97–118.

Wihangga, F. (2021). Lirik Lagu Wonderland Indonesia - Alffy Rev feat. Novia Bachmid.

Yanuar, D., Azman, Z., Nurrahmi, F., & Kamara, F. (2021). The Use of Viral Marketing Through Instagram to Increase Brand Awareness. Ultimacomm: Jurnal Ilmu Komunikasi, 13(1).

Zaimar, O. (2014). Semiotika dalam analisis karya sastra. PT Komodo Books.

Zamroni, M. (2021). Dampak Konvergensi Media terhadap Pola Menonton Televisi Indonesia di Era Digital. Jurnal Kajian Media, 5(1).

Zis, S., Dewi, R., & Efendi, Z. (2021). Model Perilaku Komunikasi Generasi Muda Dalam Pemanfaatan Media Digital Memasuki Era 4.0 Dan 5.0 di Kecamatan Kuranji. Jurnal Komunikasi Profesional, 5(1).




DOI: https://doi.org/10.33508/jk.v10i2.3520