Strategi Pengurangan Ketidakpastian pada Komunikasi Guru dengan Siswa Berkebutuhan Khusus

Sri Wijayanti, Fathiya Nur Rahmi, Clara Moningka

Abstract


This research aims to identify the strategies for reducing communication uncertainty among teachers in early childhood education institutions when handling students with special needs. Previous studies have used the Uncertainty Reduction Theory to analyze interpersonal communication phenomena in the organizational realm, and this research follows suit. Thus, the novelty of this research lies in its exploration of applying the theory to solve interpersonal communication problems at the early childhood education stage. This study employs a descriptive research method, utilizing a qualitative approach and a constructivist paradigm. The researcher collected data through interviews, participatory observation, and a literature review. In the interview method, the researcher determined the criteria for selecting informants, which included having at least two years of experience as an early childhood education teacher and a minimum education level of senior high school. The study's findings encompass the various types of uncertainty teachers encounter, including cognitive and behavioral uncertainty stemming from limited information and knowledge, as well as their experience in managing students with special needs. Second, teachers apply three main strategies to reduce uncertainty, namely: (1) passive strategy, by directly observing students' behavior; (2) active strategy, through discussions with colleagues, seeking information from media, and training; and (3) interactive strategy, by communicating directly using verbal and non-verbal approaches. The researchers found differences in the application of communication uncertainty reduction strategies between more experienced teachers and novice teachers. Thus, based on the results of observations and confirmation with experts, teachers can conduct assessments using various screening instruments to support communication uncertainty reduction strategies more systematically. In addition, future research can conduct comparative studies with research subjects in urban areas.

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi pengurangan ketidakpastian komunikasi guru lembaga pendidikan anak usia dini dalam penanganan siswa berkebutuhan khusus. Penelitian ini menggunakan Uncertainty Reduction Theory, dimana pada penelitian sebelumnya teori digunakan untuk menganalisis fenomena komunikasi interpersonal pada ranah organisasi. Sehingga kebaruan dari penelitian ini adalah mengeksplorasi penggunaan teori untuk penyelesaian masalah komunikasi interpersonal di tahap pendidikan anak usia dini. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif pendekatan kualitatif dan menggunakan paradigma konstruktivisme. Adapun pengumpulan data dilakukan melalui wawancara, observasi partisipatif, dan studi pustaka. Pada metode wawancara peneliti menentukan kriteria pemilihan informan terdiri dari memiliki pengalaman menjadi guru pendidikan anak usia dini minimal dua tahun dan tingkat pendidikan minimal sekolah menengah atas. Hasil penelitian ini diantaranya pertama, bentuk ketidakpastikan yang dialami guru termasuk jenis ketidakpastian kognitif dan perilaku yang disebabkan keterbatasan informasi dan pengetahuan serta pengalaman dalam penanganan siswa berkebutuhan khusus. Kedua, guru menerapkan tiga strategi utama untuk mengurangi ketidakpastian, yaitu: (1) Strategi Pasif, dengan mengamati perilaku siswa secara langsung; (2) Strategi Aktif, melalui diskusi dengan kolega, pencarian informasi dari media, serta pelatihan; dan (3) Strategi Interaktif, dengan berkomunikasi langsung menggunakan pendekatan verbal maupun non-verbal. Peneliti menemukan terdapat perbedaan penerapan strategi pengurangan ketidakpastian komunikasi pada guru yang lebih berpengalaman dengan guru pemula. Sehingga berdasarkan hasil observasi dan konfirmasi dengan tenaga ahli, guru dapat melakukan assessment menggunakan berbagai instrument screening untuk menunjang strategi pengurangan ketidakpastian komunikasi dengan lebih sistematis. Selain itu penelitian selanjutnya dapat melakukan studi komparasi dengan subjek penelitian di wilayah urban.


Keywords


Inklusif; Pendidikan Anak Usia Dini; Guru; Pengurangan Ketidakpastian

Full Text:

PDF

References


Afrilia, & Arifina. (2020). Buku Ajar Komunikasi Interpersona. Pustaka Rumah Cinta.

Batool, S., & Malik, N. (2010). Role of Attitude Similarity and Proximity in Interpersonal Attraction among Friends (C 310). International Journal of Innovation, Management and Technology, 1(2).

Creswell, J. W. (2013). Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches (L. Habib (ed.); 3rd Editio). SAGE Publications, Inc. https://www.researchgate.net/publication/279645679%0ALandasan

Darius, S., Hohmann, C. B., Siegel, L., & Böckelmann, I. (2023). Correlation of stress factors in the professional setting of pre-school teachers in day care centers with the risk of burnout. Zentralblatt Fur Arbeitsmedizin, Arbeitsschutz Und Ergonomie, 73(2). https://doi.org/10.1007/s40664-023-00493-1

Dianna, A. M., & Lailiyah, N. (2019). Komunikasi orang tua untuk mengurangi ketidakpastian pada anak retardasi mental. Interaksi Online, 7(4), 1–12. https://ejournal3.undip.ac.id/index.php/interaksi-online/article/view/24763/22157

Fatwasuci, K., & Irwansyah, I. (2021). Perkembangan Penerapan Uncertainty Reduction Theory dalam Interaksi Tatap Muka dan Interaksi dalam Jaringan (Online). Syntax Literate ; Jurnal Ilmiah Indonesia, 6(2). https://doi.org/10.36418/syntax-literate.v6i2.2191

Febriani, N. W., & Iqbal, F. (2015). Strategi pengurangan ketidakpastian dalam sistem komunikasi interpersonal. Jurnal Komunikasi Profetik, 08(02), 65–80. https://ejournal.uin-suka.ac.id/isoshum/profetik/article/view/1094/1008

Firmansyah, D., Purnomo, D., & Sari, D. K. (2013). Uncertainty Reduction Process Members of Virtual Community Toko Bagus Arek Arek Temanggung on Facebook. Jurnal Cakrawala, 163–188. http://selular.id/news/social-media/2017/01/bukan-facebook-ini-aplikasi-no-1-di-

Grace, R., & Tham, J. C. K. (2021). Adapting Uncertainty Reduction Theory for Crisis Communication: Guidelines for Technical Communicators. Journal of Business and Technical Communication, 35(1). https://doi.org/10.1177/1050651920959188

Griffin, A. (2023). A First Look at Communication Theory. Mc Graw-Hill Companies.

Hidayanto, S. (2024). Sharenting and Digital Reputation : Pengaruh Sharenting Terhadap Presentasi Diri Orang Tua Milenial Di Media Sosial. Komunikatif: Jurnal Ilmu Komunikasi, 13(1), 33–44. https://doi.org/10.33508/jk.v13i1.5537

Ibrahim, I. (2020). Pengelolaan kecemasan dan ketidakpastian dalam komunikasi mahasiswa di kampus IAIN Pontianak. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(2). https://doi.org/10.24198/jkk.v8i2.19620

Knobloch, L. K. (2014). Uncertainty Reduction Theory: Communicating under Conditions of Ambiguity. In Engaging Theories in Interpersonal Communication: Multiple Perspectives. https://doi.org/10.4135/9781483329529.n10

Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (2018). Paradigmatic Controversies, Contradictions, and Emerging Confluences. In Handbook of Qualitative Research (pp. 191–215). Sage Publication Inc.

Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis (H. Salmon (ed.); 3rd ed.). Arizona State University, USA.

Nurjaman, E. Y. (2018). KOMUNIKASI SISWA BERKEBUTUHAN KHUSUS DI RUANG KELAS. Jurnal Ilmu Politik Dan Komunikasi, 8(2). https://doi.org/10.34010/jipsi.v8i2.1265

Pulungan, A. H. (2021). The Use of Interactive Learning Media for Teachers in Rural Areas. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 4(1). https://doi.org/10.33258/birle.v4i1.1705

Rahmi, F. N., & Wijayanti, S. (2024). Improving Teachers Capability To Implement Inclusive Education In Preschool Institutions. Jurnal Abdi Masyarakat (JAMIN), 6(1), 67–79. https://www.e-journal.trisakti.ac.id/index.php/jamin/article/view/18848/11241

Rahmi, F. N., Wijayanti, S., Novianty, S. M., & Utami, I. P. T. (2023). Edukasi Pola Komunikasi Keluarga dalam Menghadapi Pandemi Covid-19 pada Lembaga Anak Usia Dini. Wikrama Parahita : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 7(2). https://e-jurnal.lppmunsera.org/index.php/parahita/article/view/5572

Richard, W., & Turner, L. H. (2017). Pengantar Teori Komunikasi: Analisis dan Aplikasi. Salemba Humanika.

Rowe, D. A., Fowler, C. H., D’Agord, C., Horiuchi, F., Kawatachi, M., Norbert, G. C., & Avoke, S. K. (2021). State Systemic Improvement Planning: Impact on System and Student Outcomes. Journal of Disability Policy Studies, 32(2). https://doi.org/10.1177/1044207320932548

Sari, A. (2024). Identifikasi Pelaksanaan Pendidikan Inklusif pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini.

Sutiyatno, S. (2018). The Effect of Teacher’s Verbal Communication and Non-verbal Communication on Students’ English Achievement. Journal of Language Teaching and Research, 9(2). https://doi.org/10.17507/jltr.0902.28

Syaputri, E., & Afriza, R. (2022). Peran Orang Tua Dalam Tumbuh Kembang Anak Berkebutuhan Khusus (Autisme). Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(2). https://doi.org/10.56248/educativo.v1i2.78

Wrzus, C., Zimmermann, J., Mund, M., & Neyer, F. J. (2016). Friendships in Young and Middle Adulthood. In The Psychology of Friendship. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780190222024.003.0002




DOI: https://doi.org/10.33508/jk.v13i2.5958

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Member of : 

 

APJIKI

KOMUNIKATIF indexed by:

 

 
Accredited by :
 
Visit us here >>>

Komunikatif : Jurnal Ilmu Komunikasi secretariat:

Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya, Kampus Dinoyo. Jl. Dinoyo No.42-44, Keputran, Kec. Tegalsari, Kota SBY, Jawa Timur 60265

Creative Commons License

KOMUNIKATIF : Jurnal Ilmu Komunikasi is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License